Laura Bryhl, Søren Egge Rasmussen Almene Boliger

Fuld fart frem for billige almene boliger

Flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed. Det er overskriften på en netop indgået aftale i Folketinget, som Enhedslisten har bidraget væsentligt til og indgået sammen med regeringen, SF, DF og KD. Med aftalen oprettes ”Fonden for blandede byer”, der frem til 2035 får 10 mia. kr. at gøre godt med i hele landet. Og i Aarhus vil Enhedslistens Laura Bryhl, der bliver forperson for Teknisk Udvalg i det nye byråd, sætte dette højt på den politiske dagsorden.

Pressemeddelelse, 26.11.2021, Enhedslisten i Aarhus Byråd, Folketingsmedlem Søren Egge Rasmussen, kommende forperson for Teknisk Udvalg i Aarhus Byråd, Laura Bryhl.

Baggrunden for aftalen er, at det er blevet for svært for mennesker med almindelige indtægter at bosætte sig i de store byer. Med denne aftale vil en ny række initiativer fremme byggeriet af almene boliger for at modvirke denne tendens. Det forklarer Enhedslistens boligordfører Søren Egge Rasmussen, der er valgt til Folketinget i Østjylland. Han har været med til at forhandle aftalen, som han er meget tilfreds med. Og han er glad for, at den også indeholder en grundlæggende ændring af indsatsen mod hjemløshed.

”Vi har landet en rigtig god aftale med klare aftryk fra Enhedslisten. Vi har bl.a. været med til at sikre endnu flere billige boliger og flere ungdomsboliger, end der var i regeringens udspil. Der afsættes 870 mio. kr. til at understøtte omdannelsen af eksisterende bygninger til almene boliger, og jeg håber, at boligforeninger landet over tager godt imod de nye muligheder,” siger Søren Egge Rasmussen.

Indenrigs- og boligministeren vil indgå aftaler med de største kommuner om flere almene boliger, der skal bygges klimavenligt og energieffektivt, med krav til maksimal CO2-udledning.

”I Aarhus har vi virkelig brug for flere almene og billige boliger, for byen er ved at blive til en by, som kun dem med høje indkomster har råd til at bo i. Jeg håber, at vi nu kan komme i gang med at vende den udvikling, når jeg efter nytår skal sidde i byrådet for Enhedslisten som forperson for Teknisk Udvalg,” siger Laura Bryhl, nyvalgt for Enhedslisten i Aarhus Byråd.

Flere studieboliger og kollegier, et stort tema fra Aarhus-valgkampen, får med den nye fond også en tiltrængt håndsrækning.

”Både jeg og mine medstuderende oplever, at det er alt for svært at finde en bolig, der er til at betale på en SU. Det skal rettes op på i Danmarks bedste studieby,” siger Laura Bryhl.

Hun vil have vendt byudviklingen i Aarhus, hvilket også i høj grad var kommunalvalgets tydelige tale. Den skal fremover følge hensynet til bymiljø, mennesker og klima frem for at tilgodese developere og fortætning af midtbyen med højhuse.

Link til aftalen