Viggo Jonasen og Rådhuset

Brandskolen i Aarhus bør undersøges for giftig PFOS

Der skal iværksættes en undersøgelse af PFOS-forekomst på Aarhus Brandskoles areal på Kirstinesminde og desuden en undersøgelse af eventuel spredning af giften. Det foreslår Enhedslisten i Aarhus Byråd, på baggrund af skræk-historier om spredning af denne gift andre steder i landet og ikke mindst forgiftning af lokale beboere i disse områder.

Pressemeddelelse, 23.9.2021, Viggo Jonasen, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten, formand for Teknisk Udvalg

”Aarhus Kommune bør som grundejer ikke efterlade uvished om giftens forekomst og eventuelle spredning. Det vil være helt uansvarligt,” siger forslagsstiller Viggo Jonasen, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten og formand for Teknisk Udvalg.

Han mener, at hvis giften forekommer, men pga. jordbundens beskaffenhed ikke udgør nogen spredningsrisiko til grundvand eller omgivende arealer, er det næppe umiddelbart nødvendigt at iværksætte en afhjælpning.

”Men hvis giften forekommer, og der er risiko for spredning af den, så bør afhjælpning iværksættes,” siger Viggo Jonasen.

Skræk-scenariet er oplysningerne fra Korsør, hvor store mængder af det giftige og kræftfremkaldende stof PFOS er fundet optaget i flere lokale beboere. De har fået giften i sig, efter at de har spist kød fra kalve, der har græsset på en mark, der var forurenet med PFOS. Giftstoffet var udledt fra brandskum, der var brugt til øvelser på den nærliggende plads til brandøvelser.

Det er denne frygt for tilsvarende spredning af PFOS fra Aarhus Brandskole, der er baggrund for forslaget, som er på byrådsmødet onsdag d. 29. september.