Bybus i Aarhus

Ja til flere busser: Bedre sent end aldrig Simsek

Bedre sent end aldrig, kunne man sige om teknik-rådmand Bünyamin Simsek, der nu endelig taler om flere penge til busser i den kollektive trafik i Aarhus. Ja, der skal afsættes mange flere penge til den kollektive trafik. Det har Enhedslisten i årevis foreslået igen og igen ved de årlige budgetforhandlinger, men det har været meget svært at få igennem, især pga. modstand fra bl.a. Simseks parti Venstre.

Debatindlæg, 28.1.2021, Lone Norlander Smith, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aarhus

Det lyder derfor hult, når Bünyamin Simsek nu pludselig springer ud som den store fortaler for kollektiv trafik. Han og hans parti Venstre har i årevis haft mere end travlt med at få bygget og udvidet veje til privatbiler. Ja rådmanden har endda ført valgkamp på, at vi skulle have masser af firesporede veje ført helt ind til midtbyen, så den kunne blive proppet fuld af privatbiler.

I 2014 foreslog Enhedslisten i byrådet, at der skulle opbygges en Grøn Mobilitetsfond til styrkelse af især kollektiv trafik og cyklisme i Aarhus. Den blev vedtaget som en del af budget 2015, men de borgerlige partier fik desværre udvandet fonden, således at det blev til en Mobilitets- og Vejfond (MOVE). Og siden har vi igen og igen haft politisk slagsmål om, hvad pengene fra fonden skal bruges til, hvor især Venstre har krævet mange millioner kr. til anlæg af nye veje og udvidelse af eksisterende veje til privatbilismen.

Rådmanden vil nu gerne indføre BRT-busser på flere strækninger i Aarhus, siger han til Stiften d. 21. januar. Ja, Enhedslisten og det øvrige byråd har med budget 2021 afsat 292 mio. kr. til netop BRT-busser på Ringvejen. Men hvor var Venstre? Hvor var Simsek? Hverken han eller hans parti var med i budgetforliget, der sikrede penge til denne og flere andre kommende forbedringer af den kollektive trafik i Aarhus.

Simsek, du skulle noget før have lyttet til Enhedslisten og de andre partier i byrådet, der længe har foreslået flere penge til den kollektive trafik. Men selvfølgelig, bedre sent end aldrig. Og så regner vi med, at du i din kommende valgkamp vil glemme alt om firesporede veje til midtbyen.

Debatindlægget i Århus Stiftstidende