Keld Hvalsø

Enhedslistens Keld Hvalsø stopper i Aarhus byråd

Keld Hvalsø træder ud af Aarhus byråd d. 1. april 2020. Det sker, fordi han har fået tilbudt sit drømmejob hos Landsforeningen LEV – et fuldtidsjob, der ikke kan kombineres med byrådsarbejdet.

Til april stopper Keld Hvalsø i Aarhus byråd. I den anledning tiltræder suppleanten Peter Hegner Bonfils. Han overtager alle poster med undtagelse af Keld Hvalsøs politiske ordførerskab og plads i Magistraten, der i stedet overtages af partikollega og byrådsmedlem Lone Norlander Smith.

Siden 2017 har Keld Hvalsø udført byrådsarbejde for Enhedslisten i Aarhus byråd. Nu får det en ende. Det nye fuldtidsjob hos Landsforeningen LEV bliver for svært at forene med arbejdet i byrådet.

“Der er rigtig meget byrådsarbejde uden for almindelig arbejdstid. Det kan knapt hænge sammen nu, og det kan det slet ikke med det nye arbejde,” siger Keld Hvalsø i et interview til Lokalavisen Aarhus.

Keld Hvalsø beklager desuden overfor de vælgere, der har stemt på ham.

”Det er ikke optimalt, og jeg ville gerne have kunnet lade være. Men vi er ikke professionelle politikere, og derfor bliver vi nødt til at kunne gribe de muligheder, der er. Ellers skal vi have et andet system. Der er et helt liv, der skal leves, og det betyder, at job og familie bliver prioriteret lige så højt som byrådsarbejdet,” forklarer han.

Tak for nu til byrådsarbejdet i Aarhus

Keld Hvalsø har indtil nu udfyldt en vigtig rolle i Aarhus byråd, og han er taknemmelig for sine gode samarbejdspartnere.

”Jeg vil gerne have lov til at takke kommunalgruppen for støtte og opbakning. Det har været en helt uvurderlig hjælp og støtte – samtidig har det selvfølgelig også været med til at hæve baren for at der skal bestilles noget,” fortæller Keld.

Keld Hvalsøs suppleant Peter Hegner Bonfils er tidligere medlem af Aarhus byråd i perioden fra 2013 til 2017, hvor han desuden var medlem af Teknisk Udvalg og formand for Sundhed- og Omsorgsudvalget. Han ser frem til igen at skulle indtage en stol i byrådssalen i Aarhus og være med til at løfte de kommunalpolitiske opgaver.

Læs artiklen om Kelds udgang af byrådet fra Lokalavisen Aarhus.