Søren Egge Rasmussen i valgkamp

Søren Egge Rasmussen er valgt til Folketinget for Enhedslisten i Østjylland

Efter optælling af alle stemmer ved folketingsvalget står det klart, at Søren Egge Rasmussen er valgt til Folketinget for Enhedslisten i Østjylland.

Søren har været medlem af Folketinget i fire år, og han har haft en lang række ordførerskaber: Bolig, dyrevelfærd, energi, fiskeri, fødevarer, klima og landbrug. Konstitueringen af Enhedslistens nyvalgte folketingsgruppe, med 13 medlemmer, vil afgøre hvilke ordførerskaber Søren vil få fremover.

Søren Egge Rasmussen er 57 år, tømrer og økologisk landmand, bor i Hjortshøj i en almen bolig og har i 1994-2001 været medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten.

Enhedslisten gik lidt frem i Aarhus ved valget men tilbage på landsplan. Vi gik også lidt tilbage i Østjyllands storkreds fra 7,4 pct. ved valget i 2015 til 7,1 pct. ved dette valg. Ved sidste valg fik Enhedslisten to mandater i Østjylland men tabte det ene mandat ved dette valg.

Enhedslistens kandidater opstiller på partiliste, og egentlig blev Nikolaj Villumsen valgt for Enhedslisten. Men da han netop er blevet valgt til EU-Parlamentet, har han trukket sig fra folketingsvalget, men man kunne ikke nå at fjerne hans navn fra stemmesedlerne. Det betyder, at Søren Egge Rasmussen er valgt.

Ved valget fik Enhedslisten i Østjyllands storkreds i alt 35.261 stemmer.

Enhedslistens 11 opstillede kandidater i Østjyllands storkreds fik dette antal personlige stemmer:

• Anne Hegelund                   3032
  • Nikolaj Villumsen                1896
  • Søren Egge Rasmussen     1453
  • Maja Albrechtsen               1106
  • Maria Temponeras              856
  • Else Kayser                            648
  • Malene Erenskjold               562
  • Karina Hjorth                        517
  • Jesper Yde Knudsen            435
  • Helle Nielsen                        265
  • Peder Meyhof                      258

Enhedslisten fik 24.233 listestemmer, altså stemmer afgivet på partiet og ikke personligt på en af kandidaterne.

I Aarhus kommune fik Anne Hegelund med 2298 personlige stemmer en flot plads som nr. 10 på top-ti listen over de politikere, der fik flest stemmer ved valget.