Nikolaj Villumsen, Anne Hegelund, Søren Egge Rasmussen og Maja Albrechtsen

Enhedslistens aarhusianske spidskandidat, Nikolaj Villumsen, valgt til EU-Parlamentet

Enhedslisten fik for første gang nogensinde en plads i EU-Parlamentet. Det blev aarhusianeren Nikolaj Villumsen, der fik pladsen.

Det østjyske folketingsmedlem er dermed på vej til EU, og giver stafetten som spidskandidat videre. Derfor bliver Søren Egge Rasmussen, Enhedslistens andet medlem af Folketinget fra den østjyske storkreds, nu spidskandidat til valget d. 5. juni, mens Anne Hegelund og Maja Albrechtsen bliver partiets anden og tredje kandidat i Østjyllands Storkreds.

Pressemeddelelse, 27.5.2019, Enhedslisten

Nikolaj Villumsen udtaler:

– Jeg er vildt glad for Enhedslistens flotte resultat i går. Det er første gang nogensinde Enhedslisten får plads i EU-Parlamentet. Det giver os en mulighed for sammen med alle grønne og progressive kræfter at kæmpe for at redde klimaet, stoppe skattely og social dumping.

– Jeg tror kun, det er godt for EU-Parlamentet, at der sidder mindst én aarhusianer og AGF-fan. Samtidig er jeg glad for, at vi i Enhedslisten i Østjylland har et stærkt kandidathold frem mod det kommende folketingsvalg, som bliver afgørende for klimaet og velfærden.

– Pia Kjærsgaard sagde, at klimatosserne har stjålet dette valg. Det er tydeligt, at der er mange klimatosser i Østjylland, som ligesom Enhedslisten mener, at klimaet er vor tids største udfordring, og vi skal lave en socialt retfærdig grøn omstilling. Det så vi så sent som i lørdags, hvor tusinder gik på gaden for klimaet i både Aarhus og Randers.

På billedet, fra venstre: Nikolaj Villumsen, Anne Hegelund, Søren Egge Rasmussen og Maja Albrechtsen.

Baggrund:

Enhedslisten årsmøde besluttede i foråret 2018, at Nikolaj Villumsen skulle opstille til både folketingsvalget og EU-Parlamentsvalget. Datoen for at komme af stemmesedlen til folketingsvalget er overskredet, hvorfor Nikolaj Villumsens navn vil være at finde på stemmesedlen i Østjylland, men hans personlige stemmer vil gå til partiet og de resterende kandidater.

Nikolaj Villumsen kan kontaktes på 6162 5099.

Kandidatoversigt over Østjyllands Storkreds:

Østjylland Århus Øst (K4) 1 Nikolaj Villumsen (udgår)
Østjylland Århus Nord (K3) 2 Søren Egge Rasmussen
Østjylland Århus Vest (K2) 3 Anne Hegelund