Protest mod nedrivning af almene boliger, ved Aarhus Rådhus 22.8.2018

Enhedslisten vil have folkeafstemning om nedrivninger

Som eneste parti i Aarhus Byråd er Enhedslisten imod de massive nedrivninger af almene boliger i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven. Der er tale om en massakre på gode og billige boliger, og en skamløs tvangs-flytning af mange tusind sagesløse mennesker. I Enhedslisten tror vi ikke på, at byrådets flertal afspejler folkestemningen i Aarhus, så vi vil have en folkeafstemning om beslutningen, der har så stor betydning for hele byen.

Pressemeddelelse, 14.5.2019, Lone Norlander, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten

Loven om kommunernes styrelse giver mulighed for, at en byrådsbeslutning lægges ud til en bindende folkeafstemning blandt kommunens indbyggere. Det fremgår af §9b i loven.

”Disse omfattende nedrivninger og tvangsflytninger bygger på en tvivlsom påstand om ’parallelsamfund’ og ’sorte huller i Danmarkskortet’. Men der er blot tale om indholdsløse skældsord, hvilket flere eksperter jo igen og igen har forsøgt at fortælle de nedrivnings-ivrige politikere,” siger Lone Norlander, byrådsmedlem for Enhedslisten.

Nedrivninger og tvangsflytninger føres ud i livet på grundlag af såkaldte ‘ghetto-kriterier’, som repræsenterer en usædvanlig vilkårlighed i beslutningsgrundlaget for så alvorlige myndighedsindgreb, som nedrivning og tvangsflytning er.

”Vi er i Enhedslisten helt uforstående overfor, at partier som S, SF, R og AL står bag planen om at rive flere hundrede almene boliger ned og flytte folk med tvang. De er normalt partier, som kalder sig selv socialt ansvarlige og tilhængere af frihed og lighed. Men her kaster de i hundredevis af fattige familier ud i utryghed og uvished,” siger Lone Norlander.

Nedrivning af godt 900 almene boliger i Aarhus vil sætte ventelisterne i resten af byens almene boliger under stort pres, hvilket vil få betydning for rigtigt mange andre lejere i hele Aarhus. Flere andre boligområder i byen vil skulle modtage de tvangs-flyttede beboere fra Bispehaven, Gellerup og Toveshøj. Og alle lejere i almene boliger vil gennem deres bidrag til Landsbyggefonden komme til at betale regningen for alt dette.

”Vi er overbeviste om, at et flertal af aarhusianerne går ind for frihed og lighed og har hjertet på rette sted. Så vi tror på, at et flertal vil stemme imod planen om nedrivninger og tvangsflytninger, der er så diskriminerende og uværdig overfor en udsat befolkningsgruppe, siger Lone Norlander.

Forslaget om en bindende folkeafstemning vil blive præsenteret på byrådsmødet d. 15.5. Men da nedrivnings-planerne givetvis sendes i udvalg, vil selve forslaget om folkeafstemning, ifølge loven, først kunne fremsættes ved byrådets endelige behandling af sagerne.