Teatret skal sprudle – i midtbyen og i Gellerup

Kulturlivet i Aarhus skal have et ekstra løft på nogle vigtige områder: Svalegangen skal styrkes med fordobling af teatrets egne forestillinger, der skal genetableres en teaterscene i Gellerup, og så skal vi have et kultur-klippekort til børn fra fattige familier. Enhedslisten stiller disse forslag til årets budgetforhandlinger i Aarhus Byråd.

Debatindlæg, 5.9.2018, Lone Norlander, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aarhus

Aarhus har med Svalegangen et samtidsteater, der producerer scenekunst på et højt niveau. Der skabes debat, refleksion og identitet i byen, og Aarhus markeres nationalt. Vi ønsker derfor at Svalegangen får mulighed for fast at producere fire større forestillinger årligt, ligesom tidligere.

Svalegangen har en publikums-belægning på over 80%, og teatret har målbevidst opnået, at 24% af billetterne i dag sælges som ungdoms- og studie billetter. Det er flot.

En øget fast bevilling til Svalegangen på 1,6 mio. kr. årligt vil give teatret mulighed for at udvikle sig til gavn for endnu flere aarhusianere. Det vil også betyde fastholdelse af flere lokale kunstneriske arbejdspladser, til glæde for hele det scenekunstneriske miljø og for Aarhus som by.

Teatret skal også sprudle i Gellerup, der i mange år har været kendt for sin teater-virksomhed. Enhedslisten ønsker at den mulighed fortsætter til gavn og glæde for området og hele byen, så vi foreslår, at der genetableres en teaterscene med teaterværksted.

Vi skal understøtte kulturel mangfoldighed og indtænke kultur, øvelokaler og kunstnerværksteder til de kulturelle vækstlag. Kultur er en af de bærende faktorer i integration af vores unge. Teater i Gellerup kan være brobygger til andre unge fra byen, ligesom fodboldbanen er det.

Enhedslisten vil desuden have indført et kulturpas til de børn og unge, der ikke selv har mulighederne for at betale for kulturoplevelser. Et rigt liv indeholder andet end skole og arbejde. Kultur giver os vide horisonter, næring til sjælen og sammenhold. Derfor finder vi det vigtigt, at der afsættes penge til, at alle får lige adgang til kulturelle aktiviteter og oplevelser. Vi ønsker, at ordningen med fritidspas udvides til også at omfatte et kultur-klippekort.

Debatindlægget i Lokalavisen