Klostertorv Aarhus

Sociale problemer skal løses med sociale indsatser – ikke med nedrivninger

Landets statsminister og Aarhus’ rådmand for Teknik og Miljø, begge fra partiet Venstre, vil løse sociale problemer ved at rive ned. Statsministeren tager de boliger, hvor mange socialt udsatte bor. Rådmanden river busskure ned på Klostertorv, hvor de uden bolig, socialt sårbare, funktionelt hjemløse og ofte alkoholiserede borgere opholder sig/sover.

Læserbrev i Århus Stiftstidende 22.4.2018, Lone Norlander, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten.

Rådmandens “løsning” går ud på at fordrive fattige mennesker med aparte eller anderledes optræden og ofte med anden etnisk baggrund fra der, hvor vi andre borgere, vi, der har vores på det tørre og tag over hovedet, bor og færdes.

Det er ikke værdigt for nogen at sove i et busskur, forrette nødtørft og slås med kammeraterne foran cafégæster, beboere og buspassagerer. Det er ikke værdigt, og det er utrygt at overvære eller udsættes for. Men at rive busskuerne på Klostertorv ned løser ingenting. Det udstiller både hjemløse og buspassagerer i blæsten og regnen og står som et monument over et fattigt og umenneskeligt samfund.

Jeg vil anbefale at sætte busskuerne op igen og bygge shelters og et toilet på eller i nærheden af Klostertorv. Ansæt en social vicevært til at støtte og hjælpe de hjemløse og et antal opsøgende sociale medarbejdere til konfliktløsning og behandling for dem, der har brug at få livet til at hænge bedre sammen, i respekt for alle borgere.

Det er ikke respektfuldt at handle, som rådmanden for Teknik og Miljø har gjort, og vi efterlader en sårbar gruppe uden at have sat en anden løsning i stedet. Det er ikke værdigt for byen Aarhus.

Læserbrevet i Århus Stiftstidende (nyt vindue)