Lone Norlander og Keld Hvalsø

Udemokratisk beslutning i Magistraten

Et flertal i Magistraten har på vegne af hele byrådet skrevet til regeringen og givet opbakning til ”Ghetto-planen”. Det forekommer demokratisk meget beklageligt, at man giver indtryk af, at hele byrådet står bag dette. Enhedslisten er lodret uenig og stiller spørgsmål om sagen.

Pressemeddelelse, 13.4.2018, Keld Hvalsø og Lone Norlander, medlemmer af Aarhus Byråd for Enhedslisten

20. marts 2018 har otte af Magistratens medlemmer på Aarhus Kommunes brevpapir sendt brev til fem ministre. Brevet indeholder opbakning til regeringens ”Ghetto-plan”. Brevet er sendt til pressen – men det findes ikke på Aarhus Kommunes hjemmeside, hvilket er højst besynderligt.

Brevet blev vedtaget på Magistratens møde 19. marts 2018, under et lukket punkt. I referatet står der ikke, at Enhedslisten i Magistraten har taget afstand fra at sende et sådant brev. Udkast til brevet ligger ikke som bilag.

I brevet står, at de otte Magistrats-medlemmer ”.. har med stor interesse læst regeringens udspil, og vi hilser de fleste af forslagene velkomne. Samtidig har vi nogle overvejelser og bekymringer, som vi gerne vil dele med jer”. Hvorefter der opregnes 6 punkter, som giver anledning til overvejelser og bekymring, først og fremmest mht. kommunens økonomi.

”Det er iøjnefaldende, at ingen af de otte ytrer bekymring over forslag om dobbelt-straf, forslag om udsættelse af beboere, forslag om tvangsforanstaltninger over for boligforeninger, forslag om slagtning af landsbyggefonden, bortfald af familieydelser, sanktioner over for ”dårligt præsterende folkeskoler”, og daginstitutionstvang,” siger Keld Hvalsø.

Han tilføjer: ”Lad mig spørge alle otte:  Er det med fuldt overlæg at disse bekymringer ikke findes i den fælles henvendelse?”

”Hvis Aarhus Kommune skal udtale sig om regeringens ”Ghetto-plan”, bør det ske efter en offentlig debat, hvor partierne i byrådet har mulighed for at ytre sig om alle 22 forslag i ”Ghetto-planen” og hele dens fremmedfjendske sprogdragt og indhold”, siger Lone Norlander.

Forespørgslen fra Enhedslisten er på dagsordenen på det kommende byrådsmøde

LÆS BREVET TIL REGERINGEN (nyt vindue)