Fuld støtte til forældres krav om bedre normeringer

Enhedslisten støtter fuldt ud kravene og ønskerne fra den gruppe forældre i Aarhus, der torsdag holdt deres børn hjemme i protest mod utilstrækkelige normeringer i daginstitutionerne. Enhedslisten har i årevis kæmpet for at få bedre normeringer i de aarhusianske daginstitutioner, hvilket desværre kun i et begrænset omfang er lykkedes.

Pressemeddelelse, 10.3.2018, Lone Norlander, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten

På baggrund af den pressede personale-situation i daginstitutionerne kræver forældrene: Flere pædagoger og bedre normeringer. Ja, de drømmer om færre børn pr. voksne.

”Vi bakker helt og aldeles op om forældrenes krav og ønsker. De harmonerer fuldt ud med det, som vi i Enhedslisten gennem flere år har forsøgt at få flertal for i Aarhus Byråd, siger Lone Norlander, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten og medlem af Børn- og Ungeudvalget.

Lone Norlander kender børn- og ungeområdet indefra gennem sit mangeårige arbejde som leder af en daginstitution i Aarhus.

Ved de seneste fire års budgetforhandlinger har Enhedslisten stillet forslag om bedre normeringer i daginstitutionerne, især for de 0-2 årige. Men det har været op ad bakke, idet de fleste andre partier i byrådet enten har været imod eller også kun har lettet en lille smule på pengekassen.

”Vi vil i byrådet arbejde for, at vi i daginstitutionerne i Aarhus får en tilstedeværelses normering, der sikrer børnene ordentlige opvækstvilkår, og samtidig skal vi have en sikring af de ansattes arbejdsvilkår,” siger Lone Norlander.