Falsk smiley for arbejdsmiljø i Teknik og Miljø

Det er helt galt, at Teknik og Miljø hos Aarhus Kommune kan have en flot kronesmiley for godt arbejdsmiljø, på baggrund af afdelingens skandaløst dårlige arbejdsmiljø. Enhedslisten foreslår derfor, at Aarhus Kommune etablerer sin egen kontrol af arbejdsmiljøet.
Pressemeddelelse, 8.1.2018, Maria Sloth, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aarhus.
I stedet for den nuværende ordning foreslår Enhedslisten at der fremover bliver intern arbejdsmiljøkontrol i Aarhus Kommune. Det betyder, at Aarhus Kommune skal opsige sin certificeringsordning af arbejdsmiljøet. I stedet for skal de sparede midler anvendes til etablering af et internt arbejdsmiljøkontor, som kommunens arbejdsmiljøorganisation kan trække på.
”Det undrer os rigtigt meget, at man kan have en kronesmiley i Teknik og Miljø, set på baggrund af afdelingens skandaløst dårlige arbejdsmiljø, som er blevet afdækket. Der er virkelig grundlag for, at byrådet og borgmesteren, som førhen, overtager styringen og ansvaret,” siger Maria Sloth, byrådsmedlem for Enhedslisten.
En kronesmiley viser, at virksomheden har et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat. Virksomheden har altså gjort en ekstraordinær indsats for at sikre en høj arbejdsmiljøstandard (Arbejdstilsynets definition).
”I stedet for at betale et eksternt konsulentfirma for at dele falske smileys ud, kan man bruge kommunens egne arbejdsmiljøfolk til at sikre og kontrollere arbejdsmiljøet. Vi har ikke brug for falske smileys,” siger Maria Sloth.
Forslaget er på det kommende byrådsmøde