Aarhus skal i førertrøjen med teknologi

Aarhus har et universitet i verdensklasse og masser af kreative iværksættere. Byen er i en rivende udvikling og fyldt med folk, der har indsigt i brugen af nye teknologier, fra serviceydelser til at gøre kommunens it-systemer smartere. Men vi skal i førertrøjen, derfor skal Aarhus have et teknologiudvalg.

Debatindlæg, 15.11.2017, HC Molbech, byrådskandidat for Alternativet og Peter Hegner Bonfils, byrådsmedlem for Enhedslisten og medlem af Teknisk Udvalg

Når man taler med alle disse folk, sukker de ofte over, hvor dårligt det politiske system er til at lytte til dem. Vi kan gøre så mange ting bedre med mere fleksible løsninger, med en ændret praksis for udbud, med en åbenhed for nye teknologiske løsninger på store udfordringer.

Den teknologiske udvikling går simpelthen så hurtigt i disse år. Det giver udfordringer men så sandelig også enorme muligheder. Vi kan indrette mange systemer bedre og gøre livet nemmere for mange. Sagsbehandleren kan bruge et tale-til-tekst-program til notater i sagerne og dermed frigøre tid til menneskelig kontakt. Kommunen kan spare en frygtelig masse penge ved at vælge mindre, billigere og mere fleksible løsninger fra flere små, lokale it-virksomheder i stedet for komplette pakkeløsninger hos det store firma.

Informationsteknologi vil ændre vores samfund markant i de kommende år. Vil Aarhus følge efter, eller vil vi være på forkant med udviklingen? Vi synes helt klart det sidste. Derfor foreslår Alternativet og Enhedslisten at det nye byråd nedsætter et teknologiudvalg med kompetente fagpersoner. Vi har i denne byrådsperiode haft et midlertidigt internationaliseringsudvalg efter styringslovens § 17 stk. 4. Nu skal vi have et teknologiudvalg.