Aarhus skal gå forrest med 30 timers arbejdsuge

Aarhus Kommune bør som arbejdsgiver gå forrest med forsøg, der indfører 30 timers arbejdsuge. Det mener Enhedslisten, der stiller forslag om dette i Aarhus Byråd.

Hver dag går 370.000 danskere stressede på arbejde, og dagligt er 35.000 sygemeldte pga. stress. Samtidig er der omkring 115.000 arbejdsløse danskere (tal fra december).

Pressemeddelelse, 20.3.2017, Maria Sloth, medlem af Aarhus Byråd for Enhedslisten

“Der er tydeligvis noget, der ikke hænger ikke ordentligt sammen. Og det skal kommunen, som den største arbejdsgiver i Aarhus, gå forrest for at gøre noget ved. Vi må afprøve, hvilken gevinst en 30 timers arbejdsuge giver, både for medarbejderne, for arbejdspladsen og for den kommunale service,” siger Maria Sloth, byrådsmedlem i Aarhus for Enhedslisten.

I Göteborg har en 30 timers arbejdsuge givet sundere, mindre stressede og gladere medarbejdere, med mindre overarbejde, mindre sygefravær og en bedre pleje af ældre.

“Det er jo en ren win-win situation, så Aarhus Kommune bør gå forrest med at afprøve dette. Erfaringer viser, at vi både kan få bedre trivsel og bedre service for borgerne,” siger Maria Sloth.

Enhedslisten foreslår, at der forsøgsvis indføres 30 timers arbejdsuge på 2-5 kommunale arbejdspladser i forskellige magistrater. Der vælges arbejdspladser med højt sygefravær og med lav medarbejdertrivsel. Forudsætningen er, at medarbejderne selv vil være med.

Der gives fuld lønkompensation og der ansættes ekstra personale. Pengene findes ved budgetforhandlingerne, og de er givet godt ud, da dette både giver bedre velfærd for borgerne og samtidig må forventes at spare penge til sygefravær og indsatser på beskæftigelsesområdet.

I forsøget måles trivsel, sygefravær, udskiftning og den oplevede service i forsøgsinstitutionen, og der sammenlignes med lignende institutioner, hvor der fortsat er 37 timers arbejdsuge.

Enhedslistens forslag er på det kommende byrådsmøde