Kultur skal ikke kvæles i usikkerhed – som Granhøj

Kulturlivet i Aarhus har mistet noget vigtigt og berigende, efter at Granhøj Dans har givet op – kvalt af usikkerhed.

“Vi er vildt kede af, at Granhøj Dans har givet op og lukker, selvom vi har forståelse for det. Dermed mister vi en kulturinstitution, der er kendt for sit høje kunstneriske niveau, ikke bare i Aarhus, men i hele verden. Aarhus vil virkelig komme til at savne Granhøj” siger Jette Jensen, medlem af Kulturudvalget.

Pressemeddelelse 12.10.2016, Jette Jensen, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aarhus

For Enhedslisten er det afgørende, at det samme ikke sker for en række af byens andre vigtige kulturinstitutioner. Derfor har vi lagt vægt på at sikre disse, ved at gøre deres midlertidige bevillinger af kommunale kultur-kroner permanente. Det er sket ved fordelingen af kultur-kroner, i alt 9,4 mio. kr. årligt, afsat bl.a. i dette års budgetforlig.

“Vi har heldigvis fået sikret en række vigtige kulturinstitutioner, således at de véd, hvad de kan regne med fremover. Vi har nemlig fået en række midlertidige bevillinger gjort permanente, så vi ikke risikerer samme situation som med Granhøj” siger Jette Jensen.

Det drejer sig om kulturinstitutioner som Teater Katapult, Godsbanens Åbne Scene, Aarhus Jazz Orkester, Iltfestival samt Pappagallo. Og der er desuden givet støtte til spillestedet Radar.

Enhedslisten har desuden i forhandlingerne fået igennem, at der gives penge til talent-udvikling og vækstlag i kulturlivet i Aarhus, bl.a. ved at sikre talentudviklingen i Filmværkstedet og etablering af kunstneriske talentlinjer indenfor billed- og scenekunst.

“De unge skal jo kunne uddannes, sådan at der i Aarhus er nogle, som kan lave de film, der skal produceres her – eller spille rollerne i filmene” siger Jette Jensen.

Samtidig er der sat flere penge af til kulturarrangements-puljen og til de frie midler. Og der fokus på at give de borgere, der ikke bruger kulturtilbuddene så meget, får større mulighed for det i fremtiden.

“Alt i alt en fordeling af kulturmidlerne, der sikrer talentudvikling og vækstlag – og giver bedre mulighed for alle aarhusianere for at bruge kulturtilbuddene,” konkluderer Jette Jensen.