Pressemeddelelse: Svinsk angreb på alle beboere i det almene

De højreorienterede partier i Aarhus byråd har fremsat et ultimativt krav om fjernelse af tryghedsgarantien i helhedsplanen for Gellerup-Toveshøj og tilmed også retten til at flytte til en anden bolig i sin egen boligafdeling. Dermed angriber de ikke alene beboerne i Gellerup-Toveshøj, men alle beboere i det almene. Den forrang man som beboer i en almen boligafdeling har i forhold til at flytte til anden bolig i samme afdeling, er helt fundamental og sikrer både tryghed for de enkelte beboere og medvirker til sammenhængskræften i byens kvarterer.

– De højreorienterede partiers angreb på Tryghedsgarantien og hele ventelisten til almene boliger, er et angreb på alle beboere i almene boligafdelinger. Bliver princippet om prioriteringen i køen til almene boliger først undermineret ét sted, så er der ingen beboere i Aarhus almene boliger, der kan vide sig sikre. Det de borgerlige foreslår er ganske enkelt noget svineri og hører ikke hjemme i et retssamfund, siger Peter Hegner Bonfils.

Indtil videre har der ikke været nogen hundrede procent klar afvisning fra S, SF og R af blå bloks forslag om at afskaffe de almene beboeres rettigheder i køen til almen bolig. Det er helt afgørende for Enhedslisten, at det bliver afvist totalt.

– Jeg bor selv alment og havde aldrig troet, at mine og alle andres beboeres rettigheder skulle blive angrebet på den her måde. Det er ikke et retssamfund værdigt, at angribe folk på deres bopæl på den her måde. Jeg opfordrer på det stærkeste resten af rød blok til at tage afstand fra blå bloks angreb på grundliggende rettigheder for beboere i det almene, siger Peter Hegner Bonfils.

For yderligere kommentarer kontakt Peter Hegner Bonfils på tlf: 2713 5157.

Aarhus d. 15.6.2016