Politikere må gå i dialog om moské-sag

Det hører heldigvis til sjældenhederne, at en salgs- og byggesag bliver gjort til en ophidset ideologisk kampplads. Og heldigvis for det. Men sådan er det desværre gået med sagen om opførelse af en stor fælles moské ved Gellerup.

På baggrund af imamers udtalelser i en TV2 dokumentar har et flertal i byrådet nu forskanset sig i en NEJ-position, der udelukker den dialog, vi ellers hylder som en vigtig grundsten i vores demokrati.

Debatindlæg til pressen, 23.3.2016, Jette Jensen, Maria Sloth, Peter Hegner Bonfils, Enhedslistens byrådsgruppe

Man siger nej til at sælge en kommunal grund til den store fælles moské, som muslimer i Aarhus i 17 år har arbejdet på at få opført.

I Enhedslisten mener vi, at dialog er vejen frem. Vi har deltaget i et stort debatmøde i Gellerup, hvor de 700 deltagere helt entydigt efterlyste dialog med politikerne om moské-byggeriet. Vi har set 1500 muslimer forsamlet i Gellerup til fredagsbøn, hvorfra budskabet lød til borgmester Jacob Bundsgaard: Det er udansk at straffe kollektivt, så vend tilbage til de danske værdier, hvor dialog er vejen frem.

Enhedslisten tager stadig klart afstand fra det menneske- og kvindesyn, der i TV2 er kommet frem i udtalelser fra imamer. Men skal disse udtalelser ramme den brede skare af aarhusianske muslimers drøm om en stor fælles moské? Vi mener nej. På samme måde som at enkelte folkekirkepræsters modstand mod abort eller vielse af homosexuelle og fraskilte, hvilket vi også tager afstand fra, ikke skal gå ud over hele menigheden i form af kollektive straffe-aktioner.

Snak om medborgerskab er på mode i politiske diskussioner i Aarhus. Nu ser vi, at en stor gruppe aarhusianske muslimer efterlyser, at medborgerskabet også omfatter dem, således at de, ligesom andre, kan opføre deres religiøse bygning. Det mener vi, de skal have mulighed for.

Vi har set de muslimske foreninger og en bred skare af muslimer række hånden frem til dialog. Som politikere må vi gribe disse fremstrakte hænder og gå i gang med den nødvendige dialog, således at aarhusianske muslimer også kan føle sig som medborgere.

Debatindlægget i Aarhus Stiftstidende søndag d. 27.3.2016: