Smilet tilbage i hverdagen

Byrådsgruppen forhandler budget for at få forbedringer

Af Maria Sloth, byrådsmedlem

Flere århusianere skal have smilet tilbage i deres hverdag. Derfor går Enhedslisten til forhandlingerne om næste års budget med forslag, som vil gavne borgerne i Aarhus på forskellig vis.
Blandt andet til gavn for nogle af de svageste i byen, der også har ret til at smile.
Vi vil have flere pædagoger i vuggestuerne. Det vil vi, fordi kontakt til voksne er så ekstremt vigtigt for de mindste børn. Forskning viser, at dette vil spare samfundet for mange penge på længere sigt, så det er der sund fornuft i.
Bostøtten er de senere år forringet kraftigt, så her er smilet visnet. Vi vil sætte flere penge af til bogstøtte, der er en god investering i at give flere århusianere et bedre liv med mulighed for at bo og klare sig i deres eget hjem.
Samtidig vil vi tilgodese de mennesker, der bor i et bofællesskab. Her er der også skåret ned, og det er gået hårdt ud over aktiviteterne. Vi vil have mere personale, så der kan skabes flere aktiviteter og flere smil.
Trafikken i Aarhus brænder ofte sammen, og det er surt for alle. Men vi skal ikke bare pumpe endnu flere biler ud på flere og større veje. Nej, Aarhus skal være en smilende cykelby. Ikke bare som slogan, men i virkeligheden. Så der skal være langt bedre forhold for cyklister med bl.a. flere og bedre cykelstier og bedre cykelparkering. Og så skal den kollektive trafik forbedres, for vi kan ikke bare sidde og vente på, at letbanen kommer på skinner.
Udover disse forslag har vi mange flere, på områder som klima og miljø, kultur, byudvikling og beskæftigelse, samt for hjemløse, unge arbejdsløse og flere andre grupper. Fælles for dem alle: Smilet skal tilbage i hverdagen!