Byrådsgruppen er med i FU-aftale og stiller nye forslag

Af Ole Jessen, byrådssekretær

Maria Sloth har deltaget i forhandlinger med de øvrige partier i byrådet om FU-området (Fritids- Ungdomsskole). Maria fremførte nogle vigtige krav fra Enhedslisten, bl.a. at de pædagogiske legepladser bevares, og fremførte desuden, at EL gik ind for model nr. 1. Forhandlingerne endte med dette. Hele byrådet har tilsluttet sig aftalen.

Maria og resten af byrådsgruppen er tilfreds med aftalen: Der er flyttet næsten 5 mio. kr. fra ledelse til medarbejdere. De pædagogisk ledede legepladser bevares. Skoleledere får ikke indflydelse på fritidsområdet. Ny klub i Skåde, og desuden i Viby hvis de vil have det.
Desuden er der i aftalen i alt afsat 6 mio. kr. til nyt skater-miljø på Læssøesgades Skole, det er 2 mio. kr. ekstra. Der vil fremover være mulighed for delt medlemskab i ungdomsklub for busbørn, og der vil fortsat være nedsat kontingent i ungdomsklub i udsatte boligområder.

På byrådsmødet d. 26. marts stillede Enhedslisten ét forslag:

Legeland og familie-aktivitetscenter i Kroghsgade Skole.
Forslaget blev afvist af resten af byrådet.

På byrådsmødet d. 9. april stillede Enhedslisten to forslag:

Øget adgang til studieboliger for unge kontanthjælps-modtagere.
Der blev udtalt sympati for forslaget fra Socialdemokraterne. Det blev fremhævet, at unge på kontanthjælp med en uddannelses-plan kan søge studiebolig. Sagen blev sendt til behandling i Magistraten for at vurdere behovet, og for at vurdere fordele og ulemper.

Grøn Mobilitetsfond til styrkelse af kollektiv trafik, cyklisme, fodgænger-færdsel m.m. med penge fra tilbagekøbs-klausuler.
Forslaget er stillet som et modspil til De Konservatives forslag om en vejfond til gavn for privatbilismen, og i debatten delte det byrådet. Socialdemokraternes Teknik og Miljørådmand kaldte EL-forslaget, et velkomment og spændende indspil om finansiering af den fremtidige udvikling af infrastrukturen. Fra EL blev der også argumenteret med, at dette er nødvendigt, for at vi kan leve op til klima-målsætningerne. Sagen blev sendt til i Magistraten.

Beslutnings-referat og lydoptagelse af debatten på byrådsmøderne findes her:

Byrådsgruppen har stillet flere forespørgsler, i marts og april, om følgende emner:

19.3. Pakhus 27
20.3. ALS-ramt borger i klemme i systemet.
28.3. Mennesker med handicap og og tilkøbstimer.
7.4. Økonomien i Gellerup.
9.4. Transport af skolebørn m.m.

Forespørgsler i deres fulde ordlyd og svar findes her: