Byrådsgruppen stiller forslag om nyttejob og Legeland

Af Ole Jessen

byrådssekretær

Enhedslistens byrådsgruppe holder møde ca. hver 14. dag, hvor vi diskuterer konkrete forslag til forbedringer i Aarhus på mange forskellige områder. Dette munder ud i forslag, som bliver stillet i byrådet.

Forud for hvert byrådsmøde holder kommunalgruppen møde tirsdag eftermiddag, hvor dagsordenen gennemgås og diskuteres.

Enhedslisten har stillet to forslag på byrådsmødet d. 5. marts:

– Nyttejobs til overenskomstmæssig løn, og timer derefter.

– Familie-aktivitetshus i Kroghsgade Skole, incl. Legeland.

Forud for byrådsmødet udsendte vi pressemeddelelser om begge forslag. Nyttejob-forslaget blev omtalt i JP-Aarhus. Legeland-forslaget blev omtalt i Stiften og i Lokalavisen.

Nyttejob-forslaget blev diskuteret og sendt til udtalelse i Magistraten for sociale forhold og beskæftigelse, og derefter vil sagen komme i byrådet igen.

Legeland-forslaget nåede ikke at blive behandlet, så det kommer i byrådet d. 26. marts.

På byrådsmødet d. 5. marts stillede vi to ændringsforslag:

Vedrørende ‘kombineret udlejning’: Vi stillede ændringsforslag om, at boligforeninger ikke skal tvinges til kombineret udlejning (Brabrand Boligforening vil ikke have det). Desuden om, at boligforeninger der får det, skal holdes skadesløse. Vi udsendte pressemeddelelse. Sagen nåede ikke at blive behandlet, så den kommer i byrådet d. 26. marts.

Vedrørende udmøntning af 44. mio. kr. på ældreområdet. Penge til øget bad og rengøring i hjemmeplejen er gledet ud. Vi stillede ændringsforslag for at få penge også til hjemmeplejen. Pressemeddelelse udsendt. Vores ændringsforslag blev nedstemt. Vi følger op med et debatindlæg der er kritisk overfor rådmand Jette Skive, DF.

Udover disse forslag og ændringsforslag, vi har stillet, har vi flere andre forslag undervejs.

Maria har fået mulighed for at skrive noget om, hvordan det er at sidde i byrådet, til Lokalavisen en gang om måneden. Det bliver bragt sammen med en tilsvarende beretning af Lars Boje Mathiesen LA. Det må ikke handle direkte om politik og politiske forslag, det bringes under overskriften Bag rådhuskulisserne med de to politikere.