Banegården skal forblive midt i Aarhus

Aarhus d. 7.2.2014

Banegården skal forblive midt i Aarhus

Banegården i Aarhus skal blive liggende midt i Aarhus. Det er allerbedst for udbygningen af den kollektive trafik, hvilket der er hårdt brug for.

Diskussionen om at flytte banegården til en placering vest for Aarhus midtby er ikke ny. Men argumenterne for at lade den blive liggende midt i byen er stadig de samme og stadig meget vægtige.

“Banegården skal blive liggende midt i Aarhus. I Enhedslisten går vi som bekendt stærkt ind for at styrke den kollektive trafik, og fordelen ved togtrafik er, at de rejsende bliver kørt fra bymidte til bymidte, udenom privatbilismens kødannelser på vejene,” siger Peter Hegner Bonfils, medlem af Enhedslisten i Aarhus Byråd.

Det har været fremme, at Enhedslistens trafikordfører i Folketinget har udtalt sig til fordel for at flytte Aarhus banegård. Men som det fremgår, er det kun på betingelse af, at der er lokal opbakning til forslaget, og den er ikke til stede.

“Hvis man vil flytte banegården i Aarhus til udkanten af byen, så skyder man helt hul i alle de gode planer, der ligger for udbygning af letbane, regionalbane og den øvrige kollektive trafik. Så det vil vi slet ikke være med til,” siger Peter Hegner Bonfils.