Ældre i Aarhus kan ikke bare ”ønske flere bade”

Det er mildest talt forbløffende at læse rådmand Dorthe Laustsens udtalelser til pressen om, hvor tit ældre kan få bad af deres hjemmehjælper her i Aarhus.

“Her kan man stort set komme i bad hver dag, hvis man vil,” siger Dorte Laustsen fra SF, rådmand for Sundhed og Omsorg, nok så frejdigt til Jyllands-Posten om forholdene for ældre i hjemmeplejen i Aarhus. Det er som en kommentar til Enhedslistens krav til finanslovforhandlingerne om minimums-rettigheder for ældre i hjemmeplejen.

Men sådan er virkeligheden altså ikke. Ældre kan ikke bare ønske alle de bade, de har lyst til. De skal visiteres, og her er udgangspunktet ét bad om ugen!

Enhedslisten har ved de årlige byrådsbehandlinger om Kvalitetsstandarterne i ældreplejen bedt om at få oplyst, hvor mange gange om ugen, ældre i hjemmeplejen i Aarhus får bad. Men der er aldrig blevet svaret konkret.

“Jeg har i byrådet gentagne gange kritiseret, at udgangspunktet for visitationen i Aarhus er ét bad om ugen til de ældre. Prøv lige at tænke over det. Ét enkelt bad i løbet af en hel uge. Det vil ingen andre mennesker da acceptere. Det kan vi ikke byde vores ældre,” siger Jette Jensen, byrådsmedlem for Enhedslisten.

Ved finanslovsforhandlingerne kræver Enhedslisten fire minimums-rettigheder for ældre i hjemmeplejen. Det er kort beskrevet: Mindst to bade om ugen, rengøring hver anden uge, årlig hovedrengøring og mulighed for at komme udenfor.

“Hvis det ikke lykkes at få disse minimums-rettigheder indført på landsplan, vil Enhedslisten i Aarhus arbejde for, at de kommer til at gælde her i byen. Det skylder vi vores ældre. Ja, vi kan ikke være andet bekendt,” siger Jette Jensen.