Enhedslisten vil sikre 135 ekstra ansatte til ældrepleje i Aarhus Kommune

Ret til hjælp til at komme i bad to gange om ugen, ret til at komme ud i det fri og ret til rengøring hver fjortende dag.
Det er nogle af de nye rettigheder, som Enhedslisten på Christiansborg vil sikre ældre danskere. Det er et af kravene fra partiet, når der forhandles finanslov.

– Enhedslisten arbejder i forbindelse med finanslovsforhandlingerne for at skaffe flere midler til de ældre. Det vil give Aarhus kommune mulighed for at ansætte 135 ekstra medarbejdere i ældreplejen, udtaler Peter Hegner Bonfils, byrådskandidat for Enhedslisten.

– Det er helt ufatteligt, at det i 2013 overhovedet kan være til diskussion, om vores ældre medborgere skal have ret til at blive hjulpet i bad eller på toilettet. Enhedslisten vil give de ældre danskere håndfaste minimumsrettigheder. Ældre, der får hjemmehjælp, skal blandt andet have ret til et bad mindst to gange om ugen, til rengøring mindst hver fjortende dag og til at komme regelmæssigt udenfor. Selvfølgelig forudsat, at de selv ønsker det, siger Peter Hegner Bonfils.

– Enhedslistens udspil giver med 135 ekstra ansatte mulighed for et markant løft i ældreplejen i Aarhus. Derfor er der tale om en kontant og effektiv hjælp til Aarhus kommune. Jeg vil derfor opfordre til, at Aarhus Kommune aktivt bakker op bag Enhedslistens forslag, slutter Peter Hegner Bonfils.

For yderligere kontakt: Peter Hegner Bonfils; 2713 5157 ; [email protected]

Bilag Størrelse