Nej tak til “nytte”jobs!

Nyttejobs er endnu et af de “smarte” tiltag, der skal hjælpe de arbejdsløse med at finde et arbejde. Det går ud på, at kontanthjælpsmodtagere kan sættes til at arbejde for kontanthjælpen. Det lyder da fair nok, tænker du måske. Men så læs videre. Der er nemlig rigtig mange grunde til at være imod de såkaldte nyttejobs. Her kommer et par af mine yndlingsårsager:

Tager arbejde fra faglærte
Ideen stammer fra Aalborg, hvor kontanthjælpsmodtagerne sættes til at ordne haver hos ældre mennesker. Dejligt for de ældre, der får ordnet haven uden at plage gigtfingrene mere end højst nødvendigt. Rimelig irriterende for den anlægsgartner, der ellers ville have tjent på det. Hvis alle vores kontanthjælpsmodtagere skal ud at lave haver, selv hvis det kun er i det antal timer der kræves for at optjene kontanthjælpen, betyder det hele stillinger nedlagt. Og det i en branche, hvor der i forvejen er en del arbejdsløshed. At tage arbejdspladser fra faglærte er nok ikke den bedste måde at sikre 100% beskæftigelse.

Tvangsarbejde
Kontanthjælp er det sidste sikkerhedsnet før man står uden indtægt. Vi skal være stolte af vores kontanthjælpssystem. Det er måske ikke perfekt, men det sikrer i hvert fald, at man altid har et minimum at leve for, selvom man mister sit arbejde. Det er rigtig positivt, at man stadig har råd til at betale huslejen og fodre ungerne, selv under en lavkonjunktur. Men det betyder også, at hvis man siger nej tak til kontanthjælpen, så har man intet at leve for. Og da man kun er berettiget til kontanthjælp, hvis man ikke har opsparing eller lignende, betyder det de facto, at man ikke kan sige nej til nyttejobbet. Hvis man vil have noget at spise, er man tvunget til at sige ja. Ikke bare til at arbejde, men til at arbejde med netop de ting og på netop de vilkår, som definerer nyttejobs i ens kommune.

Hvilke vilkår?
Det svinger fra kommune til kommune, hvilke vilkår nyttejobsne tilbydes på. I nogen kommuner tvinges de arbejdsløse til at arbejde 37 timer og i øvrigt være aktivt jobsøgende derudover for de 10.500 kr. før skat, som man modtager i kontanthjælp. Andre kommuner er mere lempelige, og tvinger kun de arbejdsløse til at arbejde det antal timer det tager for dem at optjene de 10.500 kr. Men hvordan udregnes timelønnen? Normalt er det jo noget, man ordner gennem sin fagforening, som forhandler en overenskomst på plads. Men hvem er fagforening for kontanthjælpsmodtagerne? Har de lov til at strejke, hvis de ikke kan blive enige med kommunen om timelønnen? Jeg har endnu ikke hørt om et sted, hvor det var tilfældet. Som kontanthjælpsmodtager er man altså prisgivet kommunens holdning til løn og arbejdsvilkår.

Succes! Folk vælger kontanthjælp fra!
Det er fra de borgerliges side blevet udråbt som en stor succes, at en stor andel af dem, der søger kontanthjælp vælger det fra igen så snart de hører om den aktivering, de skal i. Men at de vælger kontanthjælpen fra betyder ikke automatisk, at det er fordi de kan klare sig selv. Som sagt er kriterierne for at få kontanthjælp, at man ikke kan finde et arbejde, samt at man ikke har nogen opsparinger eller store værdier. Det er altså i forvejen kun dem, der har brug for det, der visiteres til kontanthjælp. Hvor forsvinder den store gruppe, der siger nej tak så hen? Det er der mig bekendt ingen opgørelser over. Ligesom der ikke er nogen undersøgelser der beskæftiger sig med, hvorvidt de siger nej, fordi de godt kan klare sig selv, eller fordi de ikke kan klare et 37 timers fysisk udendørs arbejde. Det eneste vi reelt ved er, at der er folk der kommer til kommunen og beder om hjælp, fordi de ikke kan forsørge sig selv, men går igen, når de hører om konsekvenserne. Er det en succes? Det synes jeg ikke.

Vi tror på socialrådgiverne!
Selvfølgelig skal folk ikke forsørges af det offentlige blot fordi de ikke gider tage et arbejde. Men det forhindrer reglerne allerede. Der er ingen grund til at tvinge folk i aktivering, for hvis det eneste problem er at de er dovne, så ville de slet ikke kunne få kontanthjælp. Der vil altid findes brodne kar. Men vi har heldigvis nogen rigtig dygtige socialrådgivere, som har uddannelse og træning i at vælge folk fra. Vi vil langt hellere ligge det ud til socialrådgiverne at vurdere, hvorvidt den enkelte er uheldig på jobmarkedet eller er ude på at snyde, end vi vil skære alle over en kam og straffe alle arbejdsløse fordi nogen få forsøger at snyde.
Derfor siger Enhedslisten nej tak til nyttejobs i Aarhus. Det er et skræmmeredskab, som skal bruges til at jage de få væk, der ikke burde få kontanthjælp. Men effekten er, at det straffer, mistænkeliggør og ydmyger alle de, der har brug for den. Vi vil meget hellere fokusere på at finde reelle arbejdspladser til de ledige. Det er trods alt det, de har brug for.