Vestagers liberalistiske regnestykke fejler

“Når folks dagpengeret er ved at være opbrugt, finder flere arbejde”. Sådan lyder indenrigs- og økonomiminister Margrete Vestagers argument for at holde fast i en dagpengereform, der sender tusinder af arbejdsløse ud af dagpengesystemet og for manges vedkomne tvinger dem til at gå fra hus og hjem. Alene i Århus risikerer 2725 personer at ryge ud af dagpengesystemet i år.

Af Nikolaj Villumsen, Folketingsmedlem for Enhedslisten

Ideen bag de dagpengeforringelser, som Vestager og hendes parti gennemførte sammen med VK og DF inden valget og som den nye regering holder fast i, er at det er de arbejdsløses egen skyld at de ikke kommer i arbejde. Hvis man bare presser dem nok, tager de sig sammen.
Men Vestagers liberalistiske regnestykke holder ikke i virkeligheden. Mange af de tusinder, som har mistet dagpengeretten, har ikke fundet et arbejde, af den simple grund at der ikke er arbejdspladser til dem.

Politikere kan ofte have svært ved at erkende virkeligheden hvis den ikke passer ind i deres eget verdensbillede. Det gør sig desværre også gældende for landets økonomiminister. Logikken synes at være, at passer virkeligheden ikke med teorien, så er det virkeligheden den er gal med.
Jeg synes ærlig talt, det er på tide at Vestager og Thorning åbner øjnene og ser verden omkring dem. Den høje arbejdsløshed er ikke et kønt syn. Der er brug for politisk handling for at skabe arbejdspladser og tryghed. Derfor bør vi tage imod pensionskassernes tilbud om at lade dem investere milliarder i grøn omstilling. Samtidig bør Danmark tilslutte sig kredsen af EU-lande, der vil indføre en finansskat. En sådan skat vil skaffe penge i kassen til flere hænder i børnehaver, skoler og på plejehjem og vil være med til at forhindre spekulation og fremtidige finanskriser. Derudover skal vi sikre de arbejdsløse en værdig tilværelse. Det kræver en tilbagerulning af dagpengeforringelserne så vi sikrer at ingen tvinges til at gå fra hus og hjem.