Udtalelse om Århus Kommunes fyring af tre kranførere:

Århus Kommune skal genansætte de tre kranførere, som er blevet bortvist og fyret på den kommunale Århus Havn.

Sagen kører nu i offentligheden som en sag, hvor der er foregået “spionage mod kranførere”. Den er startet ved at havnedirektøren i det kommunale selskab Aarhus Havn i al hemmelighed har besluttet at ransage en kranførers arbejdsmobil og læse alle sms-er som kranføreren har sendt og modtaget.

På den baggrund bortviste havnedirektøren kranføreren, som også er sikkerhedsrepræsentant, og to kolleger, hvor den ene også er sikkerhedsrepræsentant. Og dette sker på baggrund af en længerevarende faglig konflikt på havnen.

Borgmesterens accept af det skete sender et meget dårligt signal om, at under faglige konflikter kan faglige tillidsfolk og andre aktive, påregne at blive overvåget med henblik på at finde et grundlag som kan begrunde sanktioner mod dem. Det er også et spørgsmål om ansattes ytringsfrihed og brevhemmeligheden i personlig kommunikation.

Denne ransagning er blevet mødt med massiv kritik fra juridiske eksperter og fagforeninger, og samtidig har de tre tidligere og 25 nuværende kranførere meldt havnedirektør Bjarne Mathiesen og formanden for bestyrelsen borgmester Jacob Bundsgaard (S) til politiet.

Enhedslisten støtter protesterne mod dette overgreb og opfordrer hermed alle faglige tillidsfolk, fagforeninger, 3F, LO og FTF i Århus Kommune til at slutte op om protesterne. Fagbevægelsen må gå forrest, når så basale rettigheder krænkes.

Vedtaget på afdelingsmødet den 29. januar med alle stemmer for.