De østjyske tillidsfolk rammer plet

Regeringens akutpakker er ifølge medlemmerne af LO i Østjylland langt fra tilstrækkelige. Over halvdelen af de tillidsmænd, som organisationen repræsenterer, har sat deres underskrift på, at de er i mod halveringen af dagpengeperioden. Det præsenterede formand for LO-Østjylland, Anders Munk, i dag på et pressemøde. Dermed går tillidsfolkene stik imod regeringens påstand om, at dagpengeproblemerne skulle være løst med akutpakke 2.

MF for Enhedslisten Nikolaj Villumsen roser initiativet, men frygter samtidig, at regeringen er ved at lave finanslov med Venstre:

– Regeringen har allerede løftet dynen for at gøre klar til at hoppe i kanen med Venstre og lave finanslov. Det kan vi se, når de kategorisk afviser at ændre et komma i dagpengeforringelserne fra den borgerlige regering. Initiativet fra LO Østjylland er rigtig vigtigt fordi der er brug for at lægge maksimalt pres på regeringen fra alle dele af fagbevægelsen, hvis der skal skabes varige forbedringer af dagpengereglerne, især genoptjeningsperioden og halveringen af dagpengeperioden.

– De østjyske tillidsfolk har helt ret i, at akutpakkerne ikke er nok. Hvis ikke der sættes ind på andre områder, vil rigtig mange falde ud af dagpengesystemet og stå uden indtægt. Situationen er dybt alvorlig, fordi det vil betyde, at mange må gå fra hus og hjem.

– For Enhedslisten er det en bunden opgave at redde dem, der står til at ryge ud af dagpengesystemet. Enhedslisten opgiver ikke kampen for en tilbagerulning af dagpengeforringelserne, selvom regeringen lige nu står stejlt, men vi er parate til at lægge kravet om permanente dagpengeforbedringer på hylden i denne finanslovsforhandling for i stedet at få et sikkerhedsnet spændt ud. Dermed ligger bolden hos regeringen, og jeg håber inderligt, at de vil sparke til, så vi forhindrer den sociale katastrofe, som truer.

Se opråbet fra tillidsfolkene