Vestager må svare om plejehjemsstrejke

NikolajPlejepersonalet på en række plejecentre i Århus har de seneste dage nedlagt arbejdet. Baggrunden for strejken er at den økonomi, som Århus kommune afsætter til pleje, ikke rækker til at opfylde det serviceniveau, som er besluttet i kommunen. Enhedslistens Nikolaj Villumsen, MF og spidskandidat i Østjylland er bekymret over forholdene og trækker indenrigsminister Margrethe Vestager ind i sagen:

– Det er ikke fair at byrådet tørrer ansvaret af på de ansatte ved at stille krav uden at tilføre ressourcer. Derfor beder jeg nu indenrigsminister se på sagen, siger han.

– De strejkende fortjener ros for at råbe op, så det kan sikres, at vores ældre får en værdig behandling. De strejkende har derfor min fulde støtte, siger Nikolaj Villumsen.

Regeringen stramme greb om kommunerne har konsekvenser, mener han:

– Det er fordi regeringen har lavet historisk stram kommuneaftale med kommunernes landsforening, at vi ser nedskæringer i mange kommuner. Derfor må ministeren også forholde sig til de problemer nedskæringerne medfører, siger Nikolaj Villumsen.

§20-spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren ministeren:
Er ministeren enig i at det serviceniveau som Aarhus kommune lover, ikke kan varetages indenfor de økonomiske rammer, som de strejkende SOSU’er påpeger? jf.http://stiften.dk/aarhus/sosu-strejke-breder-sig-i-midtbyen