En asocial skattereform !

Jyllandsposten den 29.6.2012:

EN ASOCIAL SKATTEREFORM !

”Er forarget over, at de konservative nu vil forgylde de rigeste yderligere efter ti fede år med en sænkning af topskatten. Det er hamrende asocialt. SF vil i stedet indføre en millionnærskat for de rigeste og bruge pengene på lempelser i bunden til gavn for alle”

sådan skrev Thor Møger Pedersen på Facebook i 2011 – 6 dage før Folketingsvalget blev afholdt. Enhedslisten bakker Thor op i det standpunkt.

Enhedslisten kom i Folketinget med 12 mandater. Thor fik ikke stemmer nok til at komme i Folketinget.

Men hov ! Det er jo denne Thor, SF har valgt som skatteminister. Ham, der har fået magt til at gennemføre en solidarisk politik sammen med Enhedslisten. Hvorfor gennemfører han så en hamrende asocial reform med – V og K !? En reform, der giver topskattesænkninger. Mest sænket bliver direktørerne og de højtuddannede tilmed. Mindre den almindelige lønarbejder. Regningen for topskattesænkningen sendes, – ikke til millionærerne og de rigeste. Regningen sendes til dem i ”bunden” : Mennesker med handicap, syge, pensionister, studerende og arbejdsløse. Overførselsindkomsterne skal nemlig, iflg. Thor og co. ,reguleres med et mindre beløb end hidtil. Det er hamrende asocialt, og det er at føre vælgerne bag lyset.

Enhedslisten stod parat til at lægge stemmer til en social og solidarisk reform, hvor der i højere grad ville blive taget fra de rigeste og givet til de fattigste.

I Enhedslisten står vi fast på det, vi går til valg på – også efter valget. I SF har man åbenbart et standpunkt til man kommer til magten og tager et nyt.

Vælgerne belønner i meningsmålingerne Enhedslisten for at stå fast. Medlemmer strømmer til partiet. Velkommen til dem alle. En af de nye er Bent Rold Andersen. Tidligere S-minister og overvismand. Tak til Bent Rold Andersen, for at offentliggøre indmeldelsen og sin begrundelse: Protest mod den ”megaasociale” skattereform og at Enhedslistens politik er ”solidarisk”. En sådan anerkendelse fra en vedholdende velfærdsstatsforkæmper og –fader, som Bent Rold Andersen gør mig rørt og glad i låget.

Solveig Munk