Enhedslisten sikrede fritidspasset

Af Jens Deibjerg Hassing

På baggrund af et forslag stillet af Enhedslisten, har Århus Byråd for de næste to år sikret fritidspas-ordningen, som giver støtte til fattige børns fritidsaktiviteter. Enhedslistens byrådsmedlem Jette Jensen glæder sig over resultatet. Det er dog en stor ridse i lakken, at beløbet ikke bliver hævet.

Fritidspasset giver familier med indkomst under 171.700 kroner mulighed for at få betalt kontingentet til børnenes fritidsaktiviteter. Ordningen blev oprettet i 2007, som et forsøg under Socialministeriet. Et forsøg som stod til at stoppe her til nytår.
Socialministeriet har netop givet grønt lys for, at ordningen kan fortsætte to år frem.

“Jeg er rigtig glad for at vi kunne få et flertal for vores forslag. Ordningen betyder, at der er en gruppe børn, som ikke behøver stå uden for foreningslivet,” udtaler Jette Jensen, byrådsmedlem for Enhedslisten.

“Fritidspasset er et vigtigt tilbud til nogle af de mest udsatte familier i Århus. Vi ved, at fritidsaktiviteter spiller en stor rolle for, at børn og unge kan indgå i positive relationer med både børn og voksne. Ordningen sikrer, at også de fattigste kan være med.”

Kun en halv sejr

Der var uenighed i Byrådet om hvor stort beløbet skulle være. Enhedslisten havde arbejdet for 2000 kroner årligt, mens resten af Byrådet mente at 1400 var nok. Den diskussion blev dog overtrumfet af Socialministeriet, som afviste at beløbet måtte hæves fra de nuværende 1000 kroner per år. Den grænse kan blive et problem, fordi der kun er et begrænset antal fritidsaktiviteter, som er mulige at betale via fritidspasset.

“Beløbet er bestemt ikke tilstrækkeligt. Når vi ser på prislisterne, så er der en række af aktiviteter som man ikke kan deltage i for 1000 kroner om året. Det gælder især dans, musik og andre kreative aktiviteter,” fortæller Jette, og tilføjer:

“Det betyder desværre, at man flere steder ikke engang kan betale et helt års kontingent i eksempelvis fodbold.”

Det er desuden tvivlsomt, at ordningen ville blive særligt meget dyrere ved at hæve beløbet til 2000 kroner. Eftersom de fleste af børnene må forventes stadig at vælge de billigere aktiviteter som fodbold og håndbold, så vil der kun skulle gives mere støtte til de børn, som ønsker andre typer aktiviteter.

“Det er ikke rimeligt, hvis det er pengene og ikke børnenes interesser, som afgør hvad de skal gå til. Børn går op i forskellige ting, men hvis fritidspasset kun er på 1000 eller 1400 kroner, så er budskabet, at de fattigste børn ikke må interessere sig for musik eller dans,” siger Jette.
“For en ganske lille investering ville vi kunne give dem muligheden for at vælge selv.”

Fritidspasset skal fremtidssikres

I løbet af de næste to år skal der findes en løsning for at føre ordningen videre. Den bedste løsning ville være, at regeringen indfører fritidspasset i alle landets kommuner, men ellers er det en opgave, som Århus Kommune selv må løfte.

“Jeg vil opfordre vores folketingsgruppe til, at arbejde for at sikre ordningen. Det bør være et tilbud, som kan hjælpe børn, uanset hvor de er i landet,” udtaler Jette.

“Men hvis regeringen ikke vil være med til en sådan løsning, så må vi arbejde for at finde en løsning i Århus Byråd, som både sikrer fritidspasset i fremtiden og garanterer, at beløbet står mål med priserne på fritidsaktiviteter.”