Fattige betaler, så de rige kan bo attraktivt

VELFÆRD: Brabrand boligforening mister lige nu store beløb i husleje p.g.a. tomme lejligheder. Det er særdeles bekymrende, at beløbet er kraftigt stigende. Særligt er det steget siden 2007 hvor kontanthjælps-, starthjælps- og integrationsydelsesmodtagere blev udelukket fra at få bolig i Gellerup / Toveshøj via byrådets ensidige indførsel af “kombineret udlejning”. Alt dette fremgår af Århus Kommunes svar på Enhedslistens forespørgsel vedr. huslejetab ved tomme lejligheder i Gellerup / Toveshøj .

Som det fremgår af svaret, er der, modsat hvad boligforeningens næstformand Keld Albrechtsen har oplyst, absolut ingen aftale på vej i Århus kommune om kommunal betaling af huslejetab i Gellerup og Toveshøj. Tværtimod fremhæves det, at magistratsafdelingen mener, at der i Brabrand Boligforening er midler til selv at betale for huslejetabet.

Som nævnt skyldes de tomme lejligheder bl.a. fænoment “kombineret udlejning”. Et af flere redskaber – til ændring af beboersammensætningen i “Helhedsplan Gellerup”, – som Enhedslisten stemte imod at indføre og anvende, grundet dets åbenlyse udelukkelse / diskrimination af fattige og etniske ikke danske medlemmer af en boligorganisation, her Brabrand Boligforening.

At denne diskriminerende udlejningsmetode tilmed påfører boligforeningen huslejetab gør den til en tikkende bombe under boligorganisationens og dermed Gellerup og Toveshøj økonomi.

Den såkaldte Helhedsplan bidrager herved til at forøge huslejetabsproblemer. Problemer der vil forøges i takt med at de 465 familier i de salgs-, ombygnings- og nedrivningsudpegede boliger vælger at fraflytte deres bolig.

I Gellerup og Toveshøj venter de resterende beboere på Godot / BULLDOZERNES KOMME. Mens forfaldet tager til og vinden piber ind af sprækkerne sættes huslejen op. 300 – 400 kr. / måned i stigning for en almindelig familiebolig er varslet pr. 1.1.2012.

Se http://www.gellerup.nu/aktuelt/nyheder/arkiv/dato/2011/september/24/bebo…

Gellerup er den bydel i Danmark med flest fattige beboere. 24,7 % af befolkningen i Gellerup lever under OECD´s fattigdomsgrænse

Ulighed, fattigdom, kommunale sparekataloger og “Helhedsplan Gellerup” bærer skylden for den onde spiral som Gellerup og Toveshøj sejler nedad.

PRESSEMEDDELELSE Århus den 27.9.2011

Solveig Munk,