Julemanden uddeler fyresedler

NYHED: Klædt som julemanden og hans assistenter delte folketingsmedlem Per Clausen og medlemmer af Enhedslisten i Århus onsdag d. 15. december fyresedler ud til de julehandlende. Aktionen skulle sætte fokus på de massive fyringer som er resultatet af budgetforliget, og markere Enhedslistens utilfredshed med besparelserne.

– De over 700, der mister deres job på grund af besparelser, kan nu gå til jul med usikkerhed om deres fremtid. Vi vil med vores happening, gerne vise folk, hvilken situation mange århusianere står i i disse dage, udtaler Per Clausen.

– Udover at være en katastrofe for dem som mister deres arbejde, vil fyringerne også ramme borgerne – særligt børnene, de ældre og de svageste grupper. De må nu betale for regeringens skattelettelser og bankpakker. Det er voldsomt uretfærdigt, at bonusser til topchefer skal komme før hjemmepleje til de ældre, fortsætter han.

– Danmark har råd til velfærden, hvis bare vi investerer i den.

Håb forude

Enhedslisten var det eneste parti, som stemte imod besparelserne i Århus kommune. Byrådsmedlem Jette Jensen håber, at der vil blive bedre råderum for kommunerne efter det kommende folketingsvalg. Så mener hun, at besparelserne skal droppes.

– Besparelserne skyldes i høj grad, at regeringen har strammet grebet om kommunernes økonomi, udtaler Jette Jensen, og fortsætter:

– Jeg vil gerne opfordre S og SF til at tage besparelserne af bordet igen, når vi i løbet af 2011 får en ny regering.

For mere information:
Jens Hassing, Byrådssekretær for EL – 21 70 25 15