Nej til nedskæringer

FLYER: Byrådsflertallet vil spare 492 millioner på børn, ældre og udsatte grupper. Over 700 kommunalt ansatte skal fyres. Kun Enhedslisten stemte imod. Der er råd til velfærd. Århus kommune skal ikke finansiere regeringens skattelettelser.

Hver skole skal spare 400.000 på rengøring

Folkeskolerne er nedslidte og beskidte. Alligevel vil Byrådet spare på både rengøring og vedligeholdelse. Besparelsen skal blandt andet skaffes gennem øget udlicitering. Erfaring viser, at udlicitering bliver både dyrere og dårligere service.

Robotter frem for mennesker

På ældreområdet spares 164 stillinger væk. Hjemmehjælpere må vige for robotsugere. Mad til de ældre skal laves på samlebånd i storkøkkener. Det er en uværdig behandling af de ældre, som fortjener både omsorg og menneskelig kontakt.

Ikke råd til de svageste

Samfundets svageste skal betale, når der spares 186 millioner på det sociale område. Kun to kontaktsteder for psykisk syge overlever sparerunden. Samtidig fjernes en stor del af støtten til frivillige organisationer, der hjælper de svageste grupper. Der skæres på indsatsen over for handicappede, psykisk syge, udsatte børn og voksne, arbejdsløse.

Vi vil den modsatte vej

Enhedslisten stemmer imod besparelserne. Nedskæringer er IKKE den rette vej for Århus. Vi har stillet forslag, hvor pengene findes på en social retfærdig måde, men byrådsflertallet VIL spare.
Besparelserne skyldes for en stor del VKO’s uansvarlige økonomiske politik. Hvis en ny regering med S og SF i spidsen vil det, og hvis S og SF i byrådet vil det, kan nedskæringerne rulles tilbage. Hvis S og SF vil give kommunerne økonomisk råderum, kan det fastholdes, at fællesskab og kollektive løsninger er vejen frem.