EL støtter protester mod helhedsplan

Pressemeddelelse: Fredag sluttede høringsfasen i den såkaldte helhedsplan for Gellerupparken og Toveshøj. Som det eneste parti i Århus Byråd har Enhedslisten markeret sig som modstander af planen. “Det virker som om det for flere byrådspolitikere er et personligt prestigeprojekt at få nedrevet så mange boligblokke som muligt i Gellerup. Vi er selvfølgelig ikke imod om- og tilbygning af dårlige boliger, men byrådet vil faktisk nedrive gode boliger, og det er vi imod.

Helhedsplanen indeholder desuden intet om bedre tilbud på områder som skoler, daginstitutioner, uddannelse, arbejde og fritid. Det vil vi arbejde benhårdt for at sikre Gellerup, samtidig med, at vi støtter beboernes protester mod forsøget på at tromle planen igennem”, udtaler Solveig Munk fra Enhedslistens lokale anti-racistiske gruppe.

Enhedslistens modstand skyldes, at helhedsplanen ikke fokuserer på de nuværende beboeres behov, men tværtimod på at ændre beboersammensætningen. Enhedslisten er imod planerne om nedrivninger, salg af almene boliger og imod ‘kombineret udlejning’.

“At indføre ‘kombineret udlejning’ er klokkeklar diskrimination, da modtagere af kontanthjælp, starthjælp og integrationsydelse herved udelukkes fra at komme til at bo i Gellerup. Denne udelukkelse rammer mange med en anden etnisk baggrund end dansk, hvilket gør, at ‘kombineret udlejning’ virker dobbelt diskriminerende.” siger Solveig Munk videre.

Planerne om salg af de almene boliger forhindrer yderligere mange familier i at få lejlighed i Gellerup, da disse vil være langt dyrere at bo i, end de nuværende almene boliger er. Ved at åbne for salg af almene boliger åbnes en ladeport for spekulation på boligmarkedet.

Som det fremgår, er Enhedslisten derfor også uenig med tidligere folketingsmedlem Keld Albrechtsen, der som næstformand i Brabrand Boligforening støtter Helhedsplanen. Det er der dog ikke den store dramatik i, da debatten på flere velbesøgte medlemsmøder i Enhedslistens Århus-afdeling har vist, at Keld Albrechtsen står alene med sit synspunkt.

Læs mere her: http://jp.dk/indland/aar/politik/article2060154.ece og http://stiften.dk/article/20100506/AAS/705069934