Højrefløjsvolden er problemet i Århus

Pressemeddelelse: Vi har i de senere år set en meget lang række overfald begået af højreekstremister. Disse overfald er ikke kun gået ud over venstrefløjspolitikere og antiracistiske aktivister. Det er også gået ud over mange indvandrere, homoseksuelle, unge med et “forkert” udseende – ja sågar helt tilfældige, som bare har været så uheldige at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Senest blev en ung mand overfaldet den 6. februar. Overfaldet var så brutalt, at han brækkede kæben og fik indre blødninger i hjernen. Politiet kunne umiddelbart efter tilbageholde omkring 20 højreekstremister – nærmest taget på fersk gerning – og var i stand til at anholde og sigte tre. Vi hører imidlertid ikke meget om, hvordan det går med opklaringen af dette. Vi har faktisk kun hørt, at de tre anholdte blev løsladt dagen efter.

Det har fået Enhedslisten til at kræve justitsministeren i samråd i folketinget. Vi afventer med spænding de svar, der må komme derfra.

Østjyllands Politi har overfor Enhedslisten gang på gang bekræftet, at der ikke er tradition for venstrefløjsvold i Århus.

Pressen leverer et fortegnet billede af den politiske vold i Århus. Volden fremstilles som en kamp mellem to yderfløje, der er “lige gode om det”. Det er jo lodret forkert.

Det er et alvorligt problem, når PET og i denne uge også Østjyllands Politi hopper med på denne vogn.

I stedet for at fremmane et vildledende billede af venstrefløjsvold, burde politiet og pressen bruge mere energi på at undersøge de mange veldokumenterede højrefløjsoverfald, der er begået de senere år.

Udtalelse fra afdelingsmøde i Enhedslisten Århus, tirsdag den 2. marts:

For medlemsmødet

Viggo Jonasen.