Midtbyen tilbage til borgeren

Pressemeddelelse: Enhedslisten foreslår fastforankrede grill opstillet til fri afbenyttelse i byens parker og på torve og pladser. Partiet vil også have etableret bådudlejning i Århus Å, så byens borgere kan sejle op og ned ad åen.
Det er blot 2 af flere tiltag, der fremgår af et forslag til LIV I BYRUMMET. Forslaget stilles af Enhedslisten i Århus Byråd på det kommende byrådsmøde.

MIDTBYEN TILBAGE TIL BORGEREN hedder det i forslaget, som er på initiativ af partiets midtbygruppe. ”Enhedslisten vil have byrum, parker og vand med faciliteter, plads og luft til leg og væren”, fremgår det af forslaget. Butikkers og cafeers råderum over gågader og torve har taget overhånd, mener gruppen. Dette råderum vil de have begrænset betydeligt. I stedet skal der være borde, bænke og træer til gavn for alle byens borgere, hedder det. ”Det er borgerne, der har betalt for etablering af pladser, torve og åfrilægningen. Det skal derfor også være muligt for borgerne at nyde investeringen, uden at skulle betale dyrt for en kop kaffe”, siger Keld Hvalsø Nedergaard.

Etabler flere parker og fred de nuværende

Partiet vil have midtbyens eksisterende parker fredet og nye parker etableret. Det sidste bl.a. ved lukning af gader for trafik. Keld Hvalsø Nedergaard udtaler: ” Der er i de senere år gjort store indhug i byens parker ved både nybyggerier og vejudvidelser. Se f.eks. Den gamle Bys byggerier i Botanisk Have og Nørrebrogades vejudvidelse ind i Vennelystparken. Det er på tide, at muligheden for at gøre indhug i parkerne stoppes for altid. Midtbyens befolkningstal stiger væsentligt gennem nybyggeri i de kommende år. Det er vigtigt for Enhedslisten at sikre, at det ikke sker på bekostning af midtbyens grønne åndehuller. Enhedslisten ønsker at sikre beboerne, byens borgere og turister let tilgængelige områder til at trække vejret i, lege, få lys og luft i nærheden af alle boliger. Vi vil have en grøn by, og derfor også flere parker, med offentlig tilgængelighed”.

Enhedslisten inviterer på park- og åudflugt.

I anledning af forslaget inviterer partiet borgerne til fælles grillning og kajaksejlads i Mølleparken ved åen fredag den 19. juni kl. 16 -18. Det eneste, der skal medbringes, er det man ønsker at grille og evt. drikkevarer. Borde, bænke, grill og varme kul vil være i parken, sammen med de opstillede kandidater til det kommende valg til Århus Byråd” oplyser Keld Hvalsø Nedergaard, byrådsmedlem (EL).

Byrådsforslag ”LIV I BYRUMMET” vedhæftet.

For yderlige kommentarer: keld Hvalsø 28245824

Se i øvrigt: