Enhedslisten kræver handling fra justitsministeren

Pressemeddelelse: Enhedslistens gruppeformand kritiserer i et åbent brev til justitsministeren, at flere af de medlemmer af enhedslisten som har været udsat for voldelige overgreb fra højreekstremister, ikke har fået den hjælp de har krav på.

“Det er helt uacceptabelt, at to medlemmer af Enhedslisten over et halvt år, efter at de er blevet overfaldet ikke får beskikket en bistandsadvokat. Passiviteten fra Østjyllands Politi og Retten i Århus i disse sager er helt uacceptabel. Derfor henvender jeg mig nu direkte til justitsministeren for at få ham til at gribe ind,” udtaler Per Clausen, gruppeformand for Enhedslistens folketingsgruppe, der er valgt i Århus.

“Uanset, hvad der er forklaringen, er det helt uacceptabelt, at personer, der er blevet udsat for voldelige overfald efterfølgende udsættes for en sådan behandling. Tilsyneladende hjælper det ikke at klage til politiet, eller at tage sagerne op på sædvanlig hvis gennemfolketingets retsudvalg. Derfor retter jeg nu i et åbent brev en direkte henvendelse til justitsministeren”, slutter Per Clausen.

Yderligere kommentarer:

Per Clausen

—————————–

Åbent brev til justitsminister Brian Mikkelsen:

Grib ind overfor retssmøl i Århus!

Med denne henvendelse vil vi opfordre justitsministeren til (som øverste ansvarlige for politi og retsvæsen) at gribe ind og at sikre, at Sarah Victoria Bruun (overfaldet den 27. sep. 2008) og Peter Hegner Bonfils (overfaldet den 1. nov. 2008) straks bliver beskikket en bistandsadvokat. Det er en forudsætning for at afklare deres erstatningssager efter overfaldene, som fandt sted i Århus.

Vi gør opmærksom på, at begge er spidskandidater til byrådsvalget i 2009. Vi vil hermed ikke sige, at de af den grund skal have en positiv særbehandling. Men omvendt vil vi kraftigt advare mod, at politisk aktivitet fører til en negativ særbehandling fra politiets og retsvæsenets side.

Vi mener, der er tale om negativ særbehandling, når de over et halvt år efter overfaldene endnu ikke blev beskikket en bistandsadvokat, som loven foreskriver – selv om de udtrykkeligt har anmodet om det ved den første afhøring lige efter overfaldene.

Dette indtryk forstærkes af, at Østjyllands Politi i to måneder ignorerede advokatrykkere om beskikkelse, som for begges vedkommende blev sendt i marts 2009. At Østjyllands Politi fredag den 9. maj endelig tilkendegav, at det var en fejl, skyldes tilsyneladende kun, at sagen blev omtalt i pressen samme dag.

Udsagnet om, at politiet ville hastebehandle sagen og ifølge Jyllands-Posten “straks .. indsende de nødvendige papirer til retten” har endnu ikke ført til noget konkret. Facit er, at de to voldsofre her en måned efter endnu ikke har fået beskikket en bistandsadvokat.

Om smølet denne gang også skyldes Retten i Århus (som også hører også under justitsministerens ressort) er for os ligegyldigt, da det ikke hjælper de forurettede. Når det er hævet over enhver rimelig tvivl, at voldsofre ønsker beskikkelse, skal det ikke bremses af juridiske spidsfindigheder. Principielt mener vi det er en sag for Ombudsmanden, men i betragtning af de personlige konsekvenser for ofrene, ønsker vi ikke at gå ind i et forløb, som blot vil trække tingene endnu mere i langdrag.

I det ene tilfælde drejer det sig om en kompliceret tandoperation, som ikke kan påbegyndes før erstatningsspørgsmålet er afklaret. Og i det andet har offeret (som er på SU) privat måttet låne til psykologbistand efter overfaldet – også fordi erstatningsspørgsmålet er uafklaret.

Så sent som for to uger siden blev en af ofrene udsat for en ubehagelig og personlig form for nazistisk hærværk. Så meget desto vigtigere er det, at myndighederne viser, at de tager disse sager alvorligt.

Det gælder også en hærværkssag mod Enhedslisten for over et år siden Vi har nu statsadvokatens ord for, at Østjyllands Politi var på afveje, da det afviste Enhedslistens lovsikrede ret til aktindsigt i denne sag. Men på trods af, at Østjyllands Politi ifølge statsadvokatens brev den 28. maj allerede forinden var nået frem til denne erkendelse, har Enhedslisten endnu ikke set et eneste aktstykke i denne sag.

Vi vil opfordre til, at justitsministeren også i denne sag giver Østjyllands Politi et pålæg. Således at vi ikke skal vente yderligere uger og måneder på at få den aktindsigt, som er en lovmæssigt ret. Vi forstår ikke formålet med dette smøleri.

Vi er opmærksomme på, at det er en usædvanlig form for henvendelse. Men det skyldes kun, at det drejer sig om en usædvanlig sag. Noget, som det kunne være interessant at få en efterfølgende undersøgelse af. Men her og nu er det vigtigste at sikre, at de to overfaldsofres basale retskrav bliver overholdt. Derfor denne direkte opfordring.

Per Clausen, Gruppeformand for Enhedslisten, valgt i Århus