Et solidarisk løft til børn- og ungeområdet.

En stemme på Enhedslisten er en stemme på en radikalt anderledes politik for børn- og ungeområdet. Vi vil afskaffe den urimelige modulordning, hvor forældre kan slippe billigere ved at vælge færre timer. Modulordningen betyder nedskæringer i personalenormeringen, ligesom forældre med den billige pakke skal betale mindre til de fælles udgifter såsom rengøring, madordning, ledelse, administration, handleplaner, forældre- og personalemøder, samt initiativer for børn med særlige behov. Dette er usolidarisk.

Vi er imod takststigningerne på daginstitutionsområdet, som alle partier minus Enhedslisten vedtog i budgetforliget 2008. Her hævede man forældrebetalingen fra 25 til 30 procent under påskud af indførelsen af en obligatorisk kostordning. Selvom maden ifølge kommunen kun koster 311 kroner om måneden, så skal fuldt betalende forældre fra august 2009 betale 680 mere for en vuggestueplads og 578 mere for en børnehaveplads. Som minimum skal disse takststigninger rulles tilbage og maden skal være økologisk og gratis, mens vi på længere sigt helt vil afskaffe brugerbetaling på daginstitutionsområdet.

På SFO-området er Århus blandt landets dyreste kommuner med en forældrebetaling på op til 42 procent af driftsudgifterne. Også her bør der være et loft på forældrebetalingen på maksimalt 25 procent, og på sigt bør forældrebetalingen afvikles helt. Børnefamiliernes økonomi er nemlig rigeligt anstrengt i forvejen.

På skoleområdet skal der også indføres en gratis økologisk kostordning, og der skal investeres massivt i forbedrede rammer for skolebørnene. Det skal være slut med uhumske toiletter og utidssvarende undervisningslokaler, og der skal færre børn i klasserne. Kommunens børn har også krav på et ordentligt arbejdsmiljø.

Billede: http://www.flickr.com/photos/98558382@N00/244896214/in/set-72157594422176818/
There is a Creative Commons license attached to this image. Attribution