Uddannelse er en vej ud af arbejdsløsheden

Pressemeddelelse: Århus mærker i lighed med det øvrige Danmark virkningerne af den globale økonomiske krise. Beskæftigelsen er under pres, selvom vi her i Århus har vedtaget en Vækstpakke- og jobpakke, skal vi på alle felter bekæmpe følgerne af krisen. Socialdemokraterne og Enhedslisten de rød/grønne vil

med beslutningsforslag og forespørgsler sætte øget fokus på den uddannelsesmæssige indsats i kommunen.

Hans Halvorsen (S) udtaler: ”Vi ser et meget stort fald i antallet af praktikaftaler på samtlige erhvervsuddannelser i det østjyske område.Der er tale om en nedgang på 30 % i gennemsnit, og helt galt er det når vi ser på tømrerfaget. Her er der tale om en nedgang i antallet af praktikforløb på 80 %. Vi kan ikke sidde stille og se på unge mennesker der ønsker en erhvervsuddannelse ikke har garanti for at kunne gennemføre denne. Det vil svare til, at stort set ingen af de der søger gymnasiet, ikke kan komme videre efter at have gennemført 1.g, Det kan vi ikke byde de unge der gerne vil have en erhvervsuddannelse”

Derfor har Socialdemokraterne og Enhedslisten stillet forslag om via en dispensation for indbetaling af AER bidrag fra Århus Kommune, med henblik på at bruge disse midler til ansættelse af flere elever og praktikpladssøgende.

Keld Hvalsø Nedergaard (Enhedslisten) udtaler: ” Når kommunen sender opgaver i udbud, må vi sikre os at der følger uddannelsespladser med, det skylder vi fremtiden. Det er sund fornuft at de virksomheder Århus Kommune indgår leverings og samarbejdsaftaler også er med til at løfte praktikpladsopgaven.” siger Keld Hvalsø Nedergaard og fortsætter: ” Men vi kræver også at kommunen selv er med til at løfte opgaven. Når vi peger på AER bidraget, til at medfinansiere på opgaven, så er det for at få de penge der er sat af til uddannelse til at være aktive.”

Derfor foreslår Socialdemokraterne og Enhedslisten at der i fremtidige udbud skrives en klausul ind om at leverandøren af den udbudte ydelse skal garantere et vist antal uddannelsespladser.

Steen B. Andersen (S) udtaler ” Det er rystende at følge tallene for ungdomsarbejdsløshed, de stiger med rekord fart” Og når man sammenholder det med at ca. 50 % af de nye unge arbejdsløse har ingen eller meget ringe uddannelse efter folkeskolen, må samfundets alarmklokker ringe” Vi risikerer at miste en alt for stor gruppe unge, hvis vi som kommune ikke griber ind” Fortsætter Steen B Andersen.

Socialdemokraterne og Enhedslisten vil med en forespørgsel til Børn og Unge rådmanden samt rådmanden for Social og Beskæftigelse stille skarpt på indsatsen overfor de helt unge, der de sidste 3-4 år har forladt folkeskolen. Ikke mindst UU-vejledningens rolle og muligheder søges belyst med forespørgslen.

Pressemeddelelse, 23. april 2009

For yderligere kommentarer: