Latinerkvarteret skal gøres bilfrit

Enhedslisten går på gaden og stiller samtidig forslag i byrådet om at få bilerne væk fra Latinerkvarteret.

Byen er for mennesker, os der bor her. Men desværre har bilismen taget over. Al for meget trafik og parkerede biler, ofte ulovligt, ødelægger det attraktive byliv i Latinerkvarteret. Enhedslisten Aarhus Midtby vil gøre noget ved dette. Vi vil have Latinerkvarteret gjort fredeligt og fri for biler, for vi vil have bylivet for os mennesker tilbage i hjertet af Aarhus. Ja, vi vil have smilet tilbage i Smilets By.

Pressemeddelelse 14.12.2016, Peter Hegner Bonfils, byrådsmedlem for Enhedslisten i Aarhus

I december sidste år satte Enhedslisten Aarhus Midtby fokus på ulovlig parkering på Pustervig Torv. Dette skabte stor opmærksomhed og desuden stor lydhørhed. Vi følger nu op på dette ved at vi samles på:

Pustervig Torv lørdag d. 17. december kl. 10-14

Her vil Enhedslisten Aarhus Midtby, sammen med beboere i midtbyen, sætte fokus på de kvaliteter, som bylivet kan få med bl.a. følgende indfriet:

Bilfri zone i Latinerkvarteret – handicap- og varekørsel tilladt.
Beboerparkering i P-huset ved Arkitektskolen.
Grønne området på torve, pladser og gader.
Kolonihave-kasser og grill-steder på Pustervig Torv.
Plads til fællesskaber – et beboerhus – til livet i byen.

Enhedslistens byrådsmedlem Peter Bonfils stiller forslag i byrådet om: “Et bilfrit Latinerkvarter”.

“Latinerkvarteret er med rette berømmet for dets helt særlige stemning. Udover at være et levende beboelseskvarter og specielt butiksområde, så besøges kvarteret af mange turister og folk udenbys fra. Men desværre skæmmes området af unødig bilkørsel og ikke mindst ulovlige parkeringer, herunder på Pustervig Torv. Pladsen er trang i Latinerkvarteret og al unødig færdsel med bil bør ophøre,” siger Peter Hegner Bonfils.

Forslaget fra Enhedslisten er på det kommende byrådsmøde.

Links til presseomtale:

TV2 Østjylland: http://www.tv2oj.dk/artikel/enhedslisten-bilerne-ud-af-latinerkvarteret

Århus Stiftstidende: http://stiften.dk/aarhus/Enhedslisten-vil-goere-Latinerkvarteret-bilfri/…

Lokalavisen: http://aarhus.lokalavisen.dk/enhedslisten-vil-forbyde-biler-i-latinerkva…

Metroxpress: http://www.mx.dk/nyheder/aarhus/story/15947228