EL blæser til kamp mod fattigdom fra sommergruppemøde i Aarhus Vest

Enhedslistens folketingsgruppe holder mandag d. 22.8. sommergruppemøde i Kulturhus Herredsvang i Aarhus Vest. Her blæser partiet til kamp mod fattigdom og kræver, at regeringens nye fattigdomsydelser afskaffes efter næste valg.

Pressemeddelelse, 20.8.2016, Nikolaj Villumsen, medlem af Folketinget for Enhedslisten

“Regeringens forringelser for arbejdsløse skaber fattigdom, og mange familier i Østjylland står til at blive ramt. Forringelserne vil ikke mindst ramme almene boligområder, som Herredsvang, hvor alt for mange børn kommer til at vokse op i fattigdom på grund af de nye fattigdomsydelser,” siger Nikolaj Villumsen, folketingsmedlem for Enhedslisten, valgt i Østjylland.
Enhedslistens folketingsmedlemmer vil i Herredsvang mødes med beboere og med repræsentanter for aarhusianske boligforeninger, og med dem diskutere de stigende problemer med fattigdom og ulighed, samt hvad der kan gøres.
“Den voksende fattigdom står i skærende kontrast til udviklingen i toppen af samfundet. De 10 procent rigeste i Danmark bliver kun rigere og rigere og får gang på gang skattelettelser. Den skæve udvikling, hvor velfærden beskæres, skaber utryghed for os alle, der risikerer at blive ramt af sygdom eller fyring,” siger Nikolaj Villumsen.
Han bor selv, som en af de få folketingsmedlemmer, i en almen bolig. En del af sin barndom boede han i Trillegården, nabo til Herredsvang, så han er på hjemmebane ved sommergruppemødet og kender til forholdene i de almene boligområder.
“Enhedslisten vil ikke acceptere, at mennesker skal leve i fattigdom i Danmark. Vi vil vende udviklingen, og det bliver et krav til den kommende socialdemokratiske regering, at fattigdomsydelserne skal afskaffes og ulighed mindskes.

Dagen sluttes af med:

Offentligt møde med deltagelse af Pernille Skipper, ELs politiske ordfører
Hvordan bekæmper vi uligheden?
Kulturhus Herredsvang d. 22.8. kl. 19.30 – 21.00